Dzięki działaniom eko-projektowania opakowań, w 2021 roku zapobiegliśmy wprowadzeniu na rynek łącznie ponad 640 ton plastiku. Taki wynik udało się uzyskać dzięki współpracy z naszymi partnerami handlowymi oraz producentami opakowań.
Podstawową funkcją opakowań naszych marek własnych jest ochrona produktu i zabezpieczenie go przed zepsuciem, a tym samym przed marnotrawstwem. Wyznaczyliśmy sobie ambitny cel: chcemy skutecznie chronić produkty, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ opakowań na środowisko. Dlatego właśnie stworzyliśmy „Podręcznik ekoprojektowania opakowań marek własnych” – dokument zawierający zasady zrównoważonego rozwoju dotyczące opakowań, rekomendowane materiały, wymagane oznaczenia, wytyczne dotyczące dodawania recyklatu i informacje uzupełniające – piktogramy, pomagające klientom w segregacji odpadu.

Nasze zasady ekoprojektowania zostały zaakceptowane przez niezależne Centrum Badawczo-Rozwojowe Opakowań (COBRO) Sieci Badawczej Łukasiewicz i udostępnione dostawcom w 2022 roku. W planach na najbliższe miesiące mamy przeprowadzenie szkoleń dla dostawców, w czasie których omówimy i wyjaśnimy wytyczne dotyczące materiałów opakowań.
W roku 2021 zmodyfikowaliśmy zgodnie z zasadami ekoprojektowania 57 opakowań produktów marki własnej.
Dobierając opakowania marek własnych kierujemy się obowiązującymi w sieci Biedronka 6 wytycznymi dotyczącymi eko-projektowania:
Redukcja plastiku w produktach niespożywczych
Wprowadzane przez nas proekologiczne zmiany związane z redukcją plastiku nie ograniczają się do żywności. Konsekwentnie zmieniamy między innymi nasze kosmetyki i detergenty, oferując coraz więcej ekologicznych produktów.
Podczas sezonu grillowego w naszej ofercie można znaleźć artykuły Eko Grill z materiałów wytworzonych z surowców odnawialnych, takich jak papier czy drewno.
Eliminujemy elementy wykonane z plastiku jednorazowego użytku (single use plastics). Przykładowo, wprowadzone w 2021 roku tampony Femina Pure są wykonane w 100% z organicznej bawełny i bez syntetycznych surowców, pozbawione chloru, barwników oraz substancji zapachowych.
Sukcesywnie rozwijamy naszą ofertę beauty, stawiając na produkty dobre dla skóry i przyjazne planecie. Kosmetyki naszej marki własnej już od 2018 roku są w 100% wolne od syntetycznych drobinek mikroplastików. Mikroplastik to jednak nie tylko mikrogranulki, ale również niewidoczne dla oka tworzywa sztuczne. W 2021 roku, kontynuując nasze działania, wprowadziliśmy ponadto oznaczenie na opakowaniach „Microplastic free. Formulacja bez mikroplastiku – z przyjaźni do środowiska”. Oznacza to, że produkt nie zawiera ani mikrogranulek, ani pozostałych mikroplastików.
